Tolong klik iklan ni ckit....hehehe..

Kawan-kawan saya

Tuesday, June 14, 2011

~Manusia Itu Pelupa~


Assalamualaikum buat pembaca blog semua.....
Sudah mencecah hampir sebulan usia blogku ini. Walaubagaimanapun mungkin ini my first entry yg sy tulis sendiri.Jika sblum ini bnyk artikel yg sy petik dr website2 lain tetapi hanyalah ingin brkongsi dgn anda semua.

'Pelupa' itu adalah salah satu sifat makhluk Allah swt yg bernama 'manusia'.Sifat pelupa ini telah menjadi lumrah dlm hidup seseorang manusia. Jika sblum ini kita pernah mendngr  perkataan 'Melayu mudah lupa',tetapi ketahuilah manusia itu memang pelupa.Malah sifat pelupa adalah antara 15 sifat manusia yg dinyatakan dalam Al Quran Nul Karim:
“Dan apabila manusia itu ditimpa kemudharatan, dia memohon (pertolongan) kepada Tuhannya dengan kembali kepada-Nya; kemudian apabila Tuhan memberikan nikmat-Nya kepadanya lupalah dia akan kemudharatan yang pernah dia berdoa (kepada Allah) untuk (menghilangkannya) sebelum itu, dan dia mengada-adakan sekutu-sekutu bagi Allah untuk menyesatkan (manusia) dari jalan-Nya. Katakanlah: “Bersenang-senanglah dengan kekafiranmu itu sementara waktu; sesungguhnya kamu termasuk penghuni neraka.” (Q.S Az-Zumar:8)
 Secara saintifiknya,pelupa juga adalah satu penyakit yg dialami oleh seseorang yg sedang meningkat usianya.inilah dipanggil proses 'aging'.Bagi seorang pelajar ataupu penuntut imu macam saya ni,kita tak boleh lari dari sifat ini.walaupun dah banyak kali kita baca ataupun hafal sesuatu bende yang penting tu contohnya formula ataupun fakta2 penting tp kite still ade ada yang lupa lagi.mlm seblum exam bukan main lagi kite hafal n baca,tp time msuk exam semua kepala dah menghala ke syiling.hahahaha.teringat pula time exam..aduhai result dah nk kuar ni..jgn ckp pasal result ok!!Walaupun ada cara untuk kita menguatkan ingatan ttpi kita harus ingat kita harus ingat kita ni hamba yg lemah.kita hanya boleh merancang tetapi hanya Allah yg menentukan.
walaubagaimanapun,ada sifat pelupa yg kita xsedari ttpi amat berbahaya iaitu kita lupa kpd jasa kedua ibubapa kita dan kita lupa tanggungjawab kita sbgai hamba Allah.Sama-samalah kita doakan harap kita dijauhkan dr sifat pelupa ini...
hahaha kadang2 ku terfikir tentang kekalahan team kelantan dlm final FA cup tempoh ari kpd trngganu,bilalah sifat pelupa ni nk datang kt aku.aku rase2 nk lupa je la final tu!!!hahaha nmpk sngt frust...
wat ever sama-samalah kite doakan agar kite diperkuatakn ingatan especially dlm menuntu imu.
amin.......WAALLAHUA'LAM...

No comments:

Post a Comment

Anda juga mungkin meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...