Tolong klik iklan ni ckit....hehehe..

Kawan-kawan saya

Saturday, January 21, 2012

~aku menyesal~


dari tahun 1 ke tahun 6..
dari form 1 ke form 3..

dari form 4 ke form 5..
dari matrik hingglah kini UNIVERSITI..
inilah perjalanan hidupku sepanjang ku bergelar seorang penunutut ilmu..
5 tempat yang berbeza..
dari SK Che Latiff ke SIC..
dari SIC ke MRSM Kota Putra..
dari mrsm ke Kolej MARA Kulim..
dari kolej MARA Kulim ke Uitm Puncak Alam..
14 tahun semua ini telah berlalu,
dan kini hanya tinggal 2 tahun lebih sebelum aku melangkah ke alam pekerjaan,
14 tahun memang lama tp bile dipikirkn balik bagiku 14 tahun begitu singkat sekali..
begitulah dunia akhir zaman sekarang.mase bergerak laju sekali meninggalkan ku lemas dlm duniaku sendiri..
sepanjang 14 tahun ni banyak kenangan manis ataupun pahit telah kusimpan..
sesungguhnya zaman sekolah rendahku memang menyeronokkan..huhuhu..
tidak perlu pikir pasal assingment yg memeningkn kepala.apa yg aku tahu mase tu adalah 'main','main' dan 'main'..
zaman kecik..huhuhu

tetapi sayang sekali aku tidak pandai menghargai zaman sekolahku,banyak kenangan yg tidak ku kutip,banyak memori yang tidak sempat ku rakam..sesungguhnye aku betul2 menyesal..

tetapi zaman matrikku banyak menyedarkan aku tentang banyak perkara..dengan suasana islamik yg dihidupkan oleh kawan2 yg datang dri sekolah agama..aku terase ku turut kene tempiasnye.dengan suasana usrah dan ceramah yg aktif banyak mendidik dan mengajar diriku yang  kita menuntut ilmu bukan semata2 mengejar pointer,tetapi harus diimbangkan dengan benda mcm ni..mase time ni,aku memang rapat dengan kawan2 yg terlibat dengan bende2 dakwah mcm ni..smpai diriku terdidik tuk selalu pegi surau dan ceramah..
inilah matrikku..Kolej MARA Kulim

tetapi masaku disini begitu singkat skali...huhuhu..sampai sekarang ak masih rindukan zaman matrikku..rindukan budak2 dorm AKUR.ridukan kawan sepermainan.huhuhu..dan juga rindukan cikgu2 ku..
bersama cikgu mazian

bersama kawan2 sekuliah


pesan cikgu mazian akan ku sentiasa ingat..

Ingatlah,

Perjalanan anda masih jauh,

Banyak cabaran yang bakal ditempuh,

Oleh itu, kekuatan anda adalah paling utama.

Lakukan yang terbaik,

Menurut lunas agama dan undang-undang.

Dalam mengejar masa depan,

Carilah yang diredhai Allah.

Bukan wang ringgit yang utama,

Tetapi keredhaan dan keberkatan Allah

Adalah paling utama,

Untuk keredhaan Allah,

Pastikan restu ayah bonda diperolehi.

Dalam melakukan sesuatu,

Permudahkan orang lain,

Insyaalah Allah akan permudahkan kita

Buat dengan penuh keikhlasan

Dan terima sesuatu dengan penuh keikhlasan

Insyaalah diberkati

Terima kekurangan orang lain dengan seadanya

Syukur atas nikmat dan kelebihan yang tuhan anugerahkan

Doa saya sentiasa bersama anda

Selamat berjaya dalam peperiksaan nanti

Dan seterusnya selamat menempuh dunia

Yang lebih mencabar

Kejayaan anda adalah kejayaan saya juga

Renung dan fikirkan kata-kata ini

Carbon,

Bila menjadi arang,

Hitam legam tidak menarik,

Tetapi memanas membakar untuk semua

Bila menjadi grafit,

Licin mulus,

Berjasa untuk anak-anak

Bila menjadi intan,

Bercahaya, cantik dan disanjung

Mahal harganya dan tinggi nilainya

Kalau kita tak mampu untul menjadi seketul garam

Yang akan memasin dan mengawet seekor ikan

Janganlah kita menjadi seekor lalat

Yang akan membusukkan ikan tersebut

TERIMA KASIH....


sekian,

terima kasih...



No comments:

Post a Comment

Anda juga mungkin meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...