Tolong klik iklan ni ckit....hehehe..

Kawan-kawan saya

Wednesday, March 28, 2012

~Mencari Sahabat Sejati~



Sahabat sejati....


susahnya mencari sahabat yang benar2 sejati walaupun seorang..sahabat yang sentiasa bersama kita disaat kita susah ataupun senang.sahabat yang boleh membawa kita lebih dekat denganNya.bagiku mencari sahabat sejati lagi susah dari mencari harta karun yang hilang.darjat seorang sahabat itu lebih tinggi dari darjat seorang kawan.kawan memang senang dicari..dan kadang2 kawan boleh menjadi lawan.tetapi sahabat...saat pertama kali kita mengikat sebuah persahabatan maka kita akan selama-lamanya tetap bersahabat.seorang sahabat akan cuba mengelak dari menyakiti hati sahabatnya yg lain.seorang sahabat tidak akan membiarkan sahabatnya berada dalam kesedihan ataupun kemurungan..inilah sahabat yg benar2 sejati..moga aku akan dipertemukan sahabat yg benar2 sejati..amenn =)

ikuti nasihat dari Imam Syafiee dlm mencari sahabat...











Aku mencintai sahabatku dengan segenap jiwa ragaku, seakan-akan aku
mencintai sanak saudaraku.  
Sahabat yang baik adalah yang sering sejalan denganku dan yang menjaga 
nama baikku ketika aku hidup atau selepas aku mati. 
Aku selalu berharap mendapatkan sahabat sejati yang tidak  luntur baik 
dalam  keadaan suka atau duka. Jika itu aku dapatkan, aku berjanji akan
selalu setia padanya. 
Kuhulurkan tangan kepada sahabatku untuk berkenalan kerana aku akan berasa senang.  
Semakin  ramai aku peroleh sahabat, aku semakin percaya 
diri. 
Mencari sahabat pada waktu susah 
Belum pernah kutemukan di dunia ini seorang sahabat yang setia dalam duka. 
Pada hal hidupku sentiasa berputar-putar antara suka dan duka. Jika suka 
melanda, aku sering bertanya: "Siapakah yang sudi menjadi sahabatku?"  
Pada waktu  aku senang, sudah biasa ramai yang akan iri hati, namun bila
giliran aku susah mereka pun bertepuk tangan. 
Pasang surut persahabatan 
Aku dapat bergaul secara bebas dengan orang  lain ketika nasibku sedang  baik.  


Namun, ketika musibah menimpaku, kudapatkan mereka tidak ubahnya roda
zaman yang tidak mahu bersahabat dengan keadaan.  
Jika aku menjauhkan diri daripada mereka, mereka mencemuh dan jika aku
sakit, tidak seorang pun yang menjengukku.  

Jika hidupku berlumur kebahagiaan,  banyak orang iri hati, jika hidupku 
berselimut  derita mereka bersorak sorai. 
Mengasingkan diri lebih baik daripada bergaul dengan orang jahat.
Apabila tidak ke temu sahabat yang takwa, lebih baik aku hidup menyendiri 
daripada aku harus bergaul dengan orang jahat. 
Sukarnya mencari sahabat sejati 
Tenanglah engkau dalam menghadapi perjalanan zaman ini. Bersikap seperti seorang paderi dalam menghadapi manusia. 
Cucilah kedua-dua tanganmu dari zaman itu dan daripada manusianya.
Peliharalah cintamu  terhadap mereka. Maka, kelak kamu akan memperoleh kebaikannya. 
Sepanjang usiaku yang semakin tua, belum pernah aku temukan di dunia ini sahabat yang sejati.  
Kutinggalkan orang bodoh kerana banyak kejelekannya dan kujanji orang mulia kerana kebaikannya sedikit. 
Sahabat sejati pada waktu susah 
Kawan yang tidak dapat dimanfaatkan ketika susah lebih mendekati musuh daripada sebagai kawan. 
Tidak ada yang abadi dan tidak ada kawan yang sejati kecuali yang menolong ketika susah.


sekian...



No comments:

Post a Comment

Anda juga mungkin meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...