Tolong klik iklan ni ckit....hehehe..

Kawan-kawan saya

Friday, March 30, 2012

~Indahnya Hidup Tanpa Buruk Sangka~






Rasulullah S.A.W. bersabda yang mafhumnya :
"Amat menakjubkan sikap seorang Mukmin yang sentiasa memandang baik terhadap segala sesuatu yang berada di persekitarannya. Sikap ini sebenarnya tidak pernah wujud pada umat yang lain kecuali kepada golongan Mukmin. Apabila seseorang Mukmin itu memperoleh kebaikan, dia langsung bersyukur kepada Allah dan itu adalah baik baginya. Jika dia ditimpa keburukan, maka dia pun bersabar menghadapinya dan ini pun baik baginya ". (HR Muslim)

sentiasa berprasangka baik dengan Allah s.w.t..
sentiasa berprasangka baik dengan manusia di sekeliling kita..
sesunguhnya ia mampu memberi ketenangan hidup kepada insan yg sentiasa berprasangka baik..aku sentiasa cuba untuk berprasangka baik terhadap manusia diselilingku.walaubagaimanapun,aku jugak tdk terlepas dri berprasangka buruk terhadap orang..sesungguhnya aku hanya insan biasa..tetapi aku cuba untuk berprasangka baik..sesungguhnya berprasangka buruk itu sifat yg tercela...
Daripada Abu Hurairah, NABI SAW bersabda : “ Berhati-hatilah kamu daripada berperasangka, kerana prasangka adalah sebohong-bohong ucapan. “ ( Muttafaqun Alaih )

************************************************************************************************************

apa yang membuat anda benar tidak akan membuat anda salah.sebaliknya, apa yang membuat anda salah tidak akan membuat anda benar.

jika keyakinan tersebut tertanam kuat pada jiwa anda dan kukuh bersemayam dalam hati anda maka setiap bencana akan menjadi kurnia,setiap ujian menjadi anugerah dan setiap peristiwa menjadi penghargaan dan pahala.

jangan dibiarkan diri anda larut dalam kesedihan..jangan mengira diri anda sanggup melakukan segala upaya untuk menahan tembok yang akan runtuh,membendung air yang akan meluap,menahan angin agar tidak bertiup atau memelihara kaca agar tidak pecah..adalah tidak benar apabila semua itu dapat terjadi dengan paksaanku dan paksaanmu,kerana apa yang telah digariskan akan terjadi,setiap ketentuan akan berjalan dan semua keputusan akan terlaksana..

sentiasa berprasangka terhadapNya..terimalah qadak dan qadarNya....


petikan dari buku La Tahzan(Dr 'Aidh Al Qarni)
************************************************************************************************************

sekian.....

No comments:

Post a Comment

Anda juga mungkin meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...